Een WMS implementatie ondersteunt het digitaliseren van alle aspecten van voorraadcontrole, het zorgt voor vermindering van kosten en kortere afhandeltijden. Het kan – op zichzelf staand – de operationele activiteiten stroomlijnen. Maar om echt maximale productiviteit en nauwkeurigheid te bereiken, moet het geïntegreerd worden met meerdere bedrijfsprocessen.

Het warehouse management system is een belangrijk onderdeel van de logistieke keten. Hiermee wordt de doorstroom en opslag van materialen binnen een magazijn gecontroleerd en worden alle bijbehorende transacties verwerkt. Het systeem houdt constant de voortgang van de goederen in de gaten: hoe ze het magazijn binnenkomen, doorstromen en verlaten. Er is zo sterke grip op de ontvangst, opslag en flow van de goederen, zelfs in een scenario met meerdere niveaus van goederenopslag.

Technologie van de bovenste plank
Het klinkt indrukwekkend, maar wat doet een WMS precies? Ondersteuning van belangrijke processen bestaat vaak uit:

  • de standaardisatie van ontvangst van vracht
  • de optimalisatie van voorraadniveaus (nieuw en retouren) om te voorkomen dat kapitaal onnodig vastzit of dat het bedrijf niet aan de vraag kan voldoen
  • het vormgeven en managen van fysieke magazijnlocaties voor een optimale verwerking van orders (bijv. de meest populaire producten dicht bij de verzendafdeling om het picken en inpakken te versnellen)
  • optimale communicatie van gegevens met order en logistiek management
  • en het bijhouden van de productlocatie en de tijd dat een product op de plank ligt om slim en maximaal gebruik te maken van de ruimte, en om voorbereid te zijn op onregelmatige vraag.

Om efficiëntie te maximaliseren, werkt WMS vaak samen met technologie voor auto-ID en data capture. Hierbij wordt gebruik gemaakt van barcode scanners, RFID of zelfs stemherkenning om het monitoren van de goederenstroom makkelijker te maken. Deze informatie kan vervolgens gesynchroniseerd worden met een database om real-time rapportages te creëren.

Het complete plaatje voor het bedrijf – ERP integratie
Door dit effectief te doen, zorgt u ervoor dat het magazijn niet als een alleenstaand onderdeel opereert. Meerdere afdelingen, van productie tot klantenservice tot inkoop, kunnen allemaal snel real-time gegevens uit het systeem halen en deze gebruiken voor een betere besluitvorming. Productieteams kunnen bijvoorbeeld beter hun planningen aanpassen op basis van real-time beschikbaarheid van ruwe materialen. En klantenservice teams kunnen nauwkeurige antwoorden geven aan klanten gebaseerd op voorraadniveaus en de vraag naar het product op dat moment.

Effectieve organisatiebrede communicatie
Met volledige integratie, kunnen magazijnactiviteiten de volgende stappen in de keten aanzwengelen. Denk aan elektronische notificaties aan de inkoopafdeling over wat er wel of niet afgeleverd is, of aan klantenservice om daarmee klanten op de hoogte te houden. Alle informatie over vrachtlijsten en transporteurs kunnen in lijn worden gebracht met het verkoopsysteem om de facturatiesnelheid en -nauwkeurigheid te vergroten. Dit kan ook gedeeld worden met klanten als online verkoopportals beschikbaar zijn.

En met mobiele technologie is het ook mogelijk om de productiewerkvloer en het magazijn meer op een lijn te brengen. RF en barcode activiteiten kunnen op beide locaties worden uitgevoerd en dat zorgt voor minder verlies van informatie en het goed op elkaar laten aansluiten van productie en voorraad.

De volledige toolbox
Wanneer het goed geïmplementeerd is, dan dekt u alles daarmee: ontvangst en wegzetten van goederen, locatiemanagement, ordermanagement, orderpakket, aanvullen, rapportage over fysieke tellingen, de productcyclus, leveranciersretouren en SKU management. Of goederen nu gebruikt worden voor productie of sales of beide, een dergelijk systeem kan ervoor zorgen dat ze optimaal georganiseerd zijn voor het optimale gebruik van fysieke ruimte en de tijd van medewerkers.

De integratie tussen WMS en ERP zorgt voor een centraal systeem voor al uw behoeftes, over en weer gelinkt voor optimale controle en inzicht. Het levert de rest van het bedrijf de informatie op die het nodig heeft om waarde te kunnen creëren. Met één centrale bron van feiten, is het dubbel invoeren van gegevens uitgesloten. Iedereen werkt met dezelfde informatie en in veel gevallen kan het ‘papierloze bedrijf’ werkelijkheid worden.

Bron: Richard Francis