Rostar CAS

Symbiant en Comicro hebben na een kort selectietraject getekend voor Rostar CAS. Vanaf 1 januari worden alle 220 medewerkers van Symbiant en Comicro ingepland met het integrale roosterplanningssysteem van Paralax. Beide expertisecentra willen vanuit een shared service-gedachte de dienstverlening aanbieden in de regio Noord-Holland Noord en daarbuiten. Onder deze shared service-gedachte valt ook het gezamenlijk inrichten van backoffice-processen zoals het inroosteren van medewerkers. Hiervoor werd er gezocht naar een nieuw roosterpakket.

Symbiant is een expertisecentrum op het gebied van pathologie. Het centrum is opgericht door drie Noord-Hollandse medische centra: Medisch Centrum Alkmaar, Westfriesgasthuis en Zaans Medisch Centrum. De pathologische patiëntenzorg heeft als belangrijkste rol om op basis van biopten, chirurgisch verwijderd weefsel en losse cellen een diagnose te stellen. Symbiant speelt hierin een belangrijke rol in zowel de vaststelling van de diagnostiek als de advisering richting de aanvragende arts. Comicro, een expertisecentrum op het gebied van microbiologie van het Wesfriesgasthuis, Zaans Medisch Centrum  en Waterlandziekenhuis, is daar onlangs bij aangesloten. Medische Microbiologie richt zich op de rol van schadelijke (pathogene) micro-organismen in het menselijk lichaam. In een van de vele microbiologische laboratoria onderzoeken microbiologen dat materiaal. Aan de hand van de uitslag kan een diagnose gesteld worden en met een juiste behandeling gestart worden.

Met de aansluiting van Comicro moest de inrichting van het roostersysteem opnieuw worden bekeken. Een belangrijke voorwaarde was dat het nieuwe roosterpakket naadloos gekoppeld moest kunnen worden met de bestaande systemen van AFAS, om informatie-uitwisseling mogelijk te maken. Als partner van AFAS voldoet Rostar CAS van Paralax hieraan. Daarnaast moesten medewerkers via het nieuwe systeem toegang hebben tot een persoonlijke portal.

Omdat vestigingen van Comicro en Symbiant verspreid liggen over meerdere locaties, is het ook belangrijk dat het nieuwe roostersysteem planners inzicht geeft in het aantal beschikbare medewerkers per locatie en de tekorten aan medewerkers.

“Er heerste een enorme tijdsdruk omdat we in januari 2015 live moesten gaan en er in november nog een keuze moest worden gemaakt. Paralax dacht hierin erg goed met ons mee. Zij stelden voor om de implementatie in twee fases te verdelen. In de eerste fase werden basisfunctionaliteiten geïmplementeerd die echt noodzakelijk zijn. In de tweede fase dragen ze zorg voor functionaliteiten zoals de webportal applicatie, participerend plannen en zelfroosteren. Deze gefaseerde aanpak geeft heel veel rust en overzicht.”

aldus Peter Melman, controller bij Symbiant.
Rob Buikema, algemeen directeur bij Paralax Planning Solutions:

“Met de keuze voor Rostar CAS kiezen Symbiant en Comicro niet voor een tijdelijke oplossing, maar voor een oplossing die hen de komende vijf jaar zal ondersteunen. De mogelijkheden van het pakket sluiten goed aan bij de strategie en ambitie op lange termijn. Het aantal in te plannen medewerkers is eenvoudig op te schalen als de organisatie uitbreidt. Rostar CAS is heel flexibel in te richten en past dus goed bij de situatie van Symbiant en Comicro.”

Bron: Paralax Planning Solutions