Salesforce [NYSE: CRM], het Customer Success Platform en ’s werelds meest gebruikte CRM-oplossing, introduceert een nieuwe generatie van de Community Cloud. Nieuw in deze versie zijn onder andere: Targeted Recommendations, Lightning Community Builder and Templates en Salesforce Files Connect for Google Drive.

Salesforce community cloudHet is voor organisaties niet altijd gemakkelijk om met klanten, partners en werknemers in contact te blijven via eigen communities. Community Cloud van Salesforce maakt dit een stuk eenvoudiger. Gebouwd op het Salesforce1 Platform is Community Cloud – via Connect API – direct verbonden met Salesforce CRM en databronnen en systemen van derden. Op deze manier kunnen bedrijven betere service aan hun klanten leveren, meer verkopen via partners en de werknemersbetrokkenheid verhogen. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat digitale communities garant staan voor 48 procent snellere oplossing van problemen, 48 procent toename van betrokkenheid van werknemers, 45 procent meer klanttevredenheid en 43 procent stijging van verkoop door partners.

Bindweefsel
‘Communities zijn het bindweefsel dat klanten, partners en werknemers met de organisatie en elkaar verbindt,’ stelt Nasi Jazayeri, executive vice president van Community Cloud bij Salesforce. ‘Met de nieuwe generatie Community Cloud hebben bedrijven de juiste informatie, voldoende snelheid en betrokkenheid om de banden aan te halen met de voor hen zo belangrijke betrokkenen.’ Ook Matt Bullock, CEO en oprichter van het Australische eWAY, is enthousiast. ‘Zonder ooit een letter code te typen, hebben we in slechts een paar dagen tijd een customer self-service community opgezet met Salesforce Community Templates. Vrijwel direct was onze caseload gehalveerd, terwijl de scores op het gebied van klanttevredenheid juist hoger werden. Het gebruik van Salesforce Community Cloud is een geweldige ervaring voor iedereen.’

Innovaties
De nieuwe generatie van Community Cloud biedt:

  • Intelligentie: Targeted Recommendations gebruikt krachtige algoritmes om zowel de gestructureerde als ongestructureerde data te analyseren. Hiermee wordt de meest relevante content – inclusief posts, bronnen, bestanden en groepen – geleverd.
  • Snelheid: Lightning Community Builder and Templates stelt elke gebruiker binnen een organisatie, dus niet alleen ontwikkelaars en IT-medewerkers, in staat om snel en gemakkelijk een voor mobile-geschikte community te maken, op maat en volgens de eigen branding. Organisaties kunnen Lightning Builder gebruiken om hun eigen, maatwerk community te maken en zelfs eigen applicaties ontwikkelen met Lightning Components. Deze applicaties kunnen ze vervolgens verwerken in hun community.
  • Betrokkenheid: Salesforce Files for Google Drive verhoogt de betrokkenheid van community-gebruikers, omdat elk document gemaakt of opgeslagen in Google Drive gemakkelijk gedeeld of bewerkt kan worden. Een marketingteam kan nu gemakkelijk een bestand via Google delen in een speciale groep voor de campagne-planning. Daarnaast kunnen bestanden in Google Drive, zoals een saleskans of een service-aangelegenheid, aan een record in Salesforce worden gekoppeld.  Zo worden deze bestanden opgenomen in de bedrijfsvoering en heeft een organisatie een eenduidige oplossing om bestanden te delen.

Internationale organisaties maken gebruik van Community Cloud
Organisaties van alle groottes en in verschillende branches  gebruiken de Salesforce Community Cloud om op innovatieve manier met hun klanten in contact te komen.

  • eWAY, het Australische bedrijf voor online betalingen, gebruikt Community Cloud om online self-service mogelijk te maken voor haar klanten. De community omvat onder andere een bibliotheek met kennisartikelen, een functie voor direct contact met experts van eWAY en de mogelijkheid voor leden om elkaars vragen te beantwoorden. In de eerste weken na de ingebruikname van de community daalde het aantal service-aanvragen met 50 procent. Daarnaast hadden de servicemedewerkers meer tijd over voor ingewikkelde cases, waardoor de tijd die het kost om een antwoord te versturen, werd teruggebracht van 65 naar 16 minuten.
  • Unilever gebruikt Community Cloud om werknemers wereldwijd samen te brengen.  Leden binnen de community hebben allerlei verschillende functies en zijn bezig met honderden merken. Van marketing en financiële administratie tot ketenbeheer en facilitaire zaken. Teams over de gehele wereld werken geregeld samen in zogeheten ‘web jams’, virtuele brainstormsessies waarin deelnemers overleggen over strategieontwikkeling, competitieve bedrijfsinformatie en campagneplannen. Daarnaast verbinden deze communities interne marketingteams met externe partners en agentschappen. Hierdoor wordt samenwerken en het delen van bestanden gemakkelijker,  terwijl beveiligingscontroles verzekeren dat alleen goedgekeurde externe partners vertrouwelijke informatie kunnen inzien.

Bron: Salesforce