IoT Cloud verbindt data van miljarden apparaten, sensoren en applicaties met andere Salesforce cloud-onderdelen voor meer inzicht in klantwensen

SalesforceIQ is mobiele applicatie die data slimmer inzet voor betere verkoopresultaten

SalesforceSalesforce [NYSE: CRM], het Customer Success Platform en ’s werelds meest gebruikte CRM-oplossing, introduceert Salesforce IoT Cloud, en twee edities van SalesforceIQ: een versie voor het MKB en een oplossing voor integratie met Sales Cloud. Deze nieuwe oplossingen helpen zowel grote als kleine organisaties om data slim in te zetten. SalesforceIQ is het gevolg van de succesvolle acquisitie van RelateIQ vorig jaar. 

Salesforce IoT

Dankzij Thunder, een ondersteunend platform dat real-time data in kaart brengt, verbindt IoT Cloud miljarden apparaten met alle cloud-onderdelen van Salesforce.

Naar verwachting zijn er in 2020 ruim 75 miljard verbonden apparaten, die een enorme hoeveelheid data voortbrengen. Deze ontwikkeling biedt organisaties volop kansen, als ze de data verkregen via het Internet of Things slim inzetten. In een rapport uit juni van dit jaar schat onderzoeksbureau McKinsey Global Institute dat IoT-applicaties in 2025 een bijdrage van 11,1 biljoen dollar aan de economie zullen leveren. Veel bedrijven weten echter niet hoe ze deze grote hoeveelheden data economisch kunnen benutten.

Luisteren naar verbonden apparaten
Met Salesforce IoT Cloud kunnen bedrijven IoT-data verbinden met andere klantinformatie. Deze gegevens krijgen zo meer context en er kan bovendien direct actie op worden ondernomen. Salesforce Thunder, het ondersteunende platform, kan als het ware ‘luisteren’ naar alle verbonden apparaten en zo miljarden gebeurtenissen en handelingen per dag registreren. ‘Salesforce verandert het Internet of Things (IoT) in het Internet of Customers,’ stelt Marc Benioff, CEO van Salesforce . ‘De nieuwe IoT Cloud stelt bedrijven in staat om real-time, proactieve een-op-een acties uit te voeren op het gebied van sales, service en marketing. Bedrijven worden zo nog relevanter voor de klant.’

Belangrijke innovaties
Drie belangrijke innovaties van IoT Cloud zijn:

·         IoT Cloud verbindt alles met andere Salesforce Cloud-onderdelen: het verzamelt niet alleen data vanuit websites en social media, maar ook vanuit smartphones, wearables, windmolens, fabrieksturbines en andere apparaten. Door die miljarden real-timegebeurtenissen te verbinden met de bijbehorende digitale content en Salesforce, krijgen bedrijven een nog completer beeld van hun klanten.

·         Real-time relevantie: met IoT Cloud kunnen gebruikers via intuïtieve, point and click tools vaste regels instellen, die bij een bepaalde gebeurtenis automatisch een specifieke actie binnen Salesforce in gang zetten. Een winkelier kan bijvoorbeeld tijdens de uitverkoop via beacons direct aanbiedingen versturen aan klanten in de winkel op basis van lopende loyaliteitsprogramma’s of het aantal producten in voorraad.

·         Proactief één-op-één klantcontact: omdat IoT Cloud naadloos samenwerkt met andere services op het Salesforce Customer Success Platform,  biedt IoT nieuwe inzichten op basis waarvan bedrijven real-time een-op-een gepersonaliseerde acties uit kunnen voeren. Een thermostaatleverancier kan bijvoorbeeld klanten proactief adviseren hoe ze binnen hun vooraf ingestelde budget hun thermostaat slim kunnen gebruiken, aan de hand van data afkomstig van weersvoorspellingen, sensoren en temperatuurinstellingen.

SalesforceIQ

Elk jaar verdubbelt het ‘digitale universum’, waardoor organisaties steeds meer data ter beschikking krijgen. Deze data slim inzetten om betere salesresultaten te behalen of waardevolle inzichten te verkrijgen, blijkt een grote uitdaging voor veel bedrijven. Volgens onderzoek van Gartner zijn succesvolle organisaties in staat om belangrijke inzichten, dus niet alleen ruwe data, aan hun salesmedewerkers te leveren via mobiele applicaties om zo hun werkzaamheden te professionaliseren.1

SalesforceIQ for SMB
Veel MKB-organisaties beschikken vaak niet over de juiste kennis, middelen en tijd om grote hoeveelheden data slim in te zetten. SalesforceIQ for SMB brengt alle relevante data samen en zet het om in belangrijke inzichten. De belangrijkste innovaties zijn:

  • Meer tijd voor sales: met SalesforceIQ hoeven medewerkers in het MKB niet langer handmatig informatie te loggen. Data vanuit e-mails, agenda’s, marketing automation en andere bronnen wordt automatisch geïndexeerd en verwerkt. Met deze informatie kan elke gebruiker verschillende rapporten genereren, die het salesproces aanzienlijk versnellen.
  • Slimmer verkopen: met de functie Suggested Tasks worden specifieke vervolgacties aangeboden aan een salesmedewerker. Denk hierbij aan een melding dat een potentiële klant wacht op een e-mail met meer informatie. Met Closest Connection kunnen gebruikers direct zien wie in hun netwerk de beste informatie kan geven over een bepaald contact of een specifieke organisatie. En met Intelligence Fields brengen verkopers de juiste prioriteiten aan, waardoor ze zich volledig kunnen focussen op de belangrijkste kansen in hun sales pipeline.
  • Snel starten: een gratis trial-versie van SalesforceIQ for SMB is binnen een paar minuten gedownload en in gebruik te nemen. Bovendien hoeven geen aparte setupkosten voldaan te worden.

SalesforceIQ for Sales Cloud
SalesforceIQ heeft ook een speciale editie voor grotere organisaties die gebruik maken van Sales Cloud. De belangrijkste voordelen van SalesforceIQ for Sales Cloud zijn:

  • Slimmer verkopen in minder tijd: een intelligente feed met Suggested Tasks en Read Receipts houdt salesmedewerkers altijd en overal op de hoogte van hun deals. Daarnaast zorgt Shortcuts met standaardberichten voor nog meer tijdsbesparing. En met Dynamic Scheduling is een afspraak maken niet langer een kwestie van eindeloos plannen.
  • Naadloze integratie met de Salesforce1 Mobile App: de SalesforceIQ for Sales Cloud integreert gemakkelijk en snel met de mobiele applicatie Salesforce1. Hierdoor hebben salesmedewerkers altijd de meest up-to-date informatie op het juiste moment en op elke plek.

Bron: Salesforce