Nieuw ziekenhuis kan patiëntgerichter werken door betere informatievoorziening

Reinier de Graaf Ricoh Selfservice & HospitalityHet Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft gaat op haar nieuwe locatie gebruik maken van de Selfservice & Hospitality-oplossing van Ricoh en Logis.P. In augustus opent Reinier de Graaf de deuren van het nieuwe ziekenhuis, waar gebruik wordt gemaakt van een nieuwe werkwijze voor het ontvangen van patiënten. Patiënten ontvangen een Reinier de Graaf patiëntenpas via registratiezuilen of een balie in de centrale hal. Met de pas kan de patiënt zich aanmelden voor zijn afspraak via één van de aanmeldzuilen bij de verschillende poliklinieken. Met deze oplossing heeft de patiënt meer grip op zijn eigen gegevens en krijgt hij digitaal aanvullende praktische informatie rondom zijn afspraak.

Patiënten worden na het aanmelden bij de zuil geïnformeerd over het actuele spreekuurverloop en naar de juiste wachtkamer verwezen. Daarna wordt de patiënt via de informatieschermen opgeroepen voor de afspraak met de specialist. De schermen worden daarnaast ook ingezet als narrowcasting, om de wachttijd te benutten voor het delen van relevante informatie. De oplossing is gekoppeld aan het ZIS/EPD van ChipSoft.

Sietske van Pesch, projectmanager bij Reinier de Graaf:

“Ons nieuwe ziekenhuis vraagt om nieuwe, gastvrije concepten en efficiënte processen. We zochten een oplossing waarmee we voor onze patiënten de (door)looptijd naar de spreekkamer en aan de balie konden optimaliseren. Bovendien zochten we een manier om continu patiëntgegevens te controleren en de patiënt beter te informeren.” 


Pieter Rahusen, Senior Marketing & Development Manager Healthcare bij Ricoh Nederland:

“We weten uit ervaring dat de Selfservice & Hospitality-oplossing  over het algemeen sterk bijdraagt aan de tevredenheid van patiënten. Patiënten hoeven niet meer te wachten bij de balie en ze krijgen duidelijke informatie over waar ze op welk tijdstip moeten zijn. Het Reinier de Graaf Ziekenhuis verbetert met de nieuwe oplossing die efficiëntie van processen, waardoor de kosten lager worden en medewerkers zich meer kunnen richten op hun kerntaken. De Selfservice & Hospitality-oplossing heeft zijn nut al bewezen bij een twintig-tal ziekenhuizen in Nederland, ik verwacht dan ook dat de implementatie voor het Reinier de Graaf Ziekenhuis een succes wordt.”

Bron: Ricoh Nederland