QNHBeter Horen, aanbieder van hooroplossingen, heeft in samenwerking met QNH Consulting, IT-dienstverlener en -kennispartner, haar dienstverlening weten te optimaliseren. Dankzij een door QNH ontwikkelde Data Warehouse oplossing, in combinatie met de implementatie van de rapportagetool QlikView, heeft Beter Horen meer inzicht gekregen in het gedrag en de behoefte van haar klanten. Vestigingsmanagers van de ruim 250 Beter Horen verkooppunten kunnen, dankzij de door QNH ontwikkelde dashboards, eenvoudig zelf de belangrijke klantgegevens in kaart brengen en analyseren. Zo zien zij in één oogopslag hoe het ervoor staat met de klantbehoefte en verkoopcijfers. Hierdoor kunnen zij tijdig hun processen bijsturen en de nodige verbeteringen in hun dienstverlening doorvoeren.Bij Beter Horen was er duidelijk behoefte aan inzicht in verkoopcijfers en klantgedrag. Voorheen werden rapportages in de vorm van spreadsheets onderling rondgestuurd, wat zorgde voor onnodige vertraging en een versplinterd beeld. Een selfservice Business Discovery platform als QlikView geeft vestigingsmanagers de vrijheid om in overzichtelijke dashboards zelf analyses uit te voeren. Aan de hand van de inzichten die hierdoor ontstaan kan de dienstverlening van Beter Horen worden geoptimaliseerd. Dit resulteert uiteindelijk in het beter en sneller helpen van haar klanten.

André Knop, ICT Manager bij Beter Horen: “Wij hadden moeite met het aggregeren van cijfers en het was voor managers lastig om vestigingen met elkaar te vergelijken. Met onze nieuwe managementinformatie-oplossing kunnen wij grote hoeveelheden data beschikbaar krijgen en vervolgens eenvoudig aan de slag met het analyseren hiervan. Met dank aan de overzichtelijke dashboards zijn wij nu in staat lokaal, doelgroepgericht en kostenefficiënt onze marketing in te zetten waardoor onze klanten nóg beter en persoonlijker bediend worden. QNH heeft ons met een kraakhelder proof of concept weten te overtuigen en dankzij de goede samenwerking is de ontwikkeling en implementatie van het nieuwe systeem in hoog tempo gerealiseerd. Al na een paar maanden was de investering terugverdiend.”

Ernst-Jan van Hattum, Commercieel Manager bij QNH: “Managementinformatie is pas echt geslaagd als de business zelf aan de slag kan met het analyseren van data. Daar zit de meerwaarde. Door ontwikkelaars en eindgebruikers samen in teams te laten werken is een werkwijze ontstaan waarbij de vinger precies op de zere plek werd gelegd. Dit in combinatie met een agile aanpak, de prettige samenwerking met Beter Horen én de zichtbare toegevoegde waarde voor de klant maakt dit een project om trots op te zijn.”

Beter Horen heeft de ambitie om de door QNH gerealiseerde oplossing ook te gaan gebruiken voor andere doeleinden, zoals logistiek gerelateerde vraagstukken en het verbeteren van de afstemming tussen inkoop en verkoop.