Q-Park heeft een langetermijncontract getekend met Cegeka om het parkeerbedrijf te ondersteunen bij zijn digitale transformatie. Het samenwerkingscontract heeft een onbepaalde looptijd. Samen met Cegeka heeft Q-Park de bestaande bedrijfsprocessen opnieuw gedefinieerd. Cegeka ontwikkelt nu een maatwerkapplicatie voor het registreren en factureren van de parkeerabonnementen en integreert deze applicatie met het huidige ERP-pakket (Microsoft Dynamics NAV) en CRM-systeem (Microsoft Dynamics CRM). De nieuwe architectuur zorgt voor een grote toegevoegde waarde binnen de bedrijfsprocessen van Q-Park.

Frank De Moor, CEO van Q-Park:

Wij zochten een manier om onze klanten persoonlijker te benaderen en hun parkeerbehoeften makkelijker in te vullen. Dat willen we bijvoorbeeld doen door meer diensten online aan te bieden en partnerships met hotels en restaurants af te sluiten.”

De bestaande ICT-architectuur van Q-Park wordt nu klaargestoomd voor die digitale transformatie.

Hybride ERP-project
Op aanraden van Cegeka wordt niet alle functionaliteit ondergebracht in één ERP-Systeem, maar wordt er gekozen voor een hybride structuur die de fundering gaat vormen voor de verdere digitalisering. Cegeka behoudt het goed functionerende ERP-systeem, maar er worden aanpassingen doorgevoerd om de huidige bedrijfsprocessen van Q-Park beter te ondersteunen. Cegeka zorgt ook voor de integratie van het CRM-systeem met de nodige klantdata.

“Dankzij deze integratie kunnen we onder andere gemakkelijk marketingcampagnes opzetten. Hierdoor leren we onze klanten beter kennen en ontwikkelen we formules op maat voor zowel klanten als partners”, zegt De Moor.

High level bedrijfsprocessen
Bert Van Dessel, ICT-directeur bij Q-Park:

“Voor deze transformatie denken we niet langer in applicaties, data en technologie maar in bedrijfsprocessen. En dat maakt het zo revolutionair. Dankzij het contact-to-contractproces brengen we onze processen in kaart van het eerste contact tot het uiteindelijke ticket of langetermijncontract. Het proces ‘access-to-exit’ beschrijft het proces van toegang tot de garage tot de uiteindelijke uitrit. Het ‘record-to-report’ proces zorgt voor een volledige boekhoud- en managementrapportering. Een dergelijke procesmatige aanpak maakt het ontwerpen en implementeren van oplossingen effectiever, omdat processen volledig met alle benodigde systemen worden geïntegreerd.”

André Knaepen, CEO van Cegeka:

“Ik ben trots dat onze Cegeka-medewerkers zo een strategisch project kunnen definiëren en begeleiden. Hier bieden we onze klant, Q-Park, echt wat hij nodig heeft: ondersteuning op langere termijn van een toekomstgerichte, modulaire en geïntegreerde architectuur. Bij zulke transformaties maken de brede, geïntegreerde diensten van Cegeka het verschil.”

Het Verenigd Koninkrijk is het eerste land dat eind dit jaar overstapt naar de nieuwe architectuur, de andere landen volgen in de loop van 2016.

Bron: Cegeka