Verkeersleiding AmsterdamSpoorbeheerder ProRail is bezig om ICT-systemen op de verkeersleidingsposten waarmee het treinverkeer wordt aangestuurd te vernieuwen. De eerste stap die hierin wordt gemaakt is de vervanging van de verouderde hardware door nieuwe hardware om blijvende ondersteuning door leverancier HP te garanderen. Dit maakt uiteindelijke de weg vrij voor de overstap naar het ‘open source’ besturingssysteem Linux.  



 

De vervangingsoperatie van de ICT raakt het hart van de 13 verkeersleidingsposten van ProRail. Met deze systemen stuurt de treindienstleider onder andere de procesleiding aan. Met de procesleiding worden rijwegen voor het treinverkeer ingesteld door onder andere wissels en seinen om te zetten. Het systeem van de procesleiding bepaalt de exacte positie van een trein en en zorgt voor het tijdelijk schakelen van wissels en seinen.

Ombouw

Technologiebedrijf InTraffic is verantwoordelijk voor het aanpassen van de treinapplicaties, oftewel de software op de verkeersleidingsposten, voor de nieuwe hardware omgeving van ProRail. Projectleider Jos van de Brug van InTraffic: “ProRail gaat over van de Alpha-technologie naar het nieuwere Itanium. Itanium is meer van deze tijd. Itanium zorgt onder andere voor snellere computers met meer geheugen en meer processoren. De ombouw zorgt er voor dat de hardware up to date is, want Alpha wordt op termijn niet meer door HP ondersteund.”

Projectmanager Bert Kleinmeijer van ProRail: “De doelstelling van dit project is continuïteit. Als je de hardware niet op tijd vervangt, dan wordt de betrouwbaarheid van het systeem onder de maat. Dat moeten we voor zijn. Daarom maken we deze stappen ook ruim voordat de leverancier de hardware niet meer ondersteunt.”

Verkeersleidingsposten

Bij de ombouw gaat het besturingssysteem OpenVMS over van de Alpha-hardware naar de Itanium-hardware. OpenVMS wordt net als de hardware geleverd door fabrikant HP, waardoor ProRail ook in de komende jaren afhankelijk blijft van deze leverancier. ProRail zou het liefst met deze ombouw meteen over te stappen naar het ‘open source’ besturingssysteem Linux. Maar omdat dit een zeer complexe operatie is, besloot de spoorbeheerder om de overgang in stappen te doen.

Kleinmeijer: “We hadden deze tussenstap eigenlijk het liefst overgeslagen, maar  het overzetten van de applicaties naar de nieuwe hardware heeft veel voeten in de aarde. Vandaar dat we er nu voor hebben gekozen om eerst de hardware te vernieuwen en op een later tijdstip over te stappen naar een nieuw besturingssysteem.”

Open source

Van de Brug: “Eigenlijk koopt ProRail met de overgang van de hardware Alpha naar Titanium een soort garantie bij HP dat de systemen op de verkeersleidingsposten de komende jaren blijven draaien.”

Het voordeel van open source-systemen zoals Linux is dat deze systemen flexibeler zijn dan leverancier afhankelijke systemen zoals die van HP. Zo zijn de componenten van deze systemen beter naar wens van de gebruiker aan te passen en is het bijvoorbeeld niet de leverancier die bepaalt wanneer er een software update nodig is. Een ander voordeel is dat open source-systemen doorgaans beter compatible zijn met systemen van andere leveranciers, waardoor bedrijven niet tegen onnodig hoge kosten aanlopen. Wel wordt met open source de integratie van het geheel een groter aandachtspunt.

Pilot

Momenteel is het project in de implementatiefase. De software is aangepast voor de nieuwe hardware en is getest op de modelpost in Amersfoort. ProRail heeft daarna met succes validatie- integratie en acceptatietesten uitgevoerd. Deze maand is ProRail met een pilot op de verkeersleidingspost in Groningen gestart om de hardware ‘in bedrijf’ te testen. In April wordt er een tweede pilot gestart op de verkeersleidingspost in Amersfoort. Van de Brug: “Als deze pilots succesvol zijn verlopen dan wordt er iedere maand een verkeersleidingpost omgebouwd.”

Begin 2016 zullen alle posten van de nieuwe hardware zijn voorzien. De ombouw van de verkeersleidingsposten worden tijdens een buitendienststelling in het weekend uitgevoerd. Daardoor zal het treinverkeer enkele uren niet kunnen rijden. Na de succesvolle implementatie kan er met de volgende stap worden begonnen: de overstap naar het besturingssysteem Linux.

Bron: SpoorPro.nl