Digitale Gouden Eeuw

bron: groene.nl

Nederland staat aan de vooravond van de eerder aangekondigde Digitale Gouden Eeuw. Er is een spectaculaire explosie van digitale gegevens – big data – die het bedrijfsleven enorme economische kansen biedt. Deze kansen worden echter onvoldoende benut, aldus Monique Rutten, strateeg bij brancheorganisatie DDMA en woordvoerder van de Data Academie. “Bedrijven die data niet integreren in de bedrijfsstrategie gaan het heel moeilijk krijgen.”

Economische goudmijn
Het gedrag van consumenten verandert. Via klikgedrag, zoekopdrachten, online aankopen en tweets laten zij steeds meer digitale sporen achter. Het resultaat is een enorme berg data die in hoog tempo toeneemt en zelfs elke twee jaar verdubbelt. Rutten: “Bedrijven die deze gigantische hoeveelheid gegevens slim analyseren en omzetten in relevante informatie hebben goud in handen. In Nederland is Ziggo een van de bedrijven die daarin voorloopt. Websitebezoekers krijgen bijvoorbeeld een homepage voorgeschoteld die volledig is gepersonaliseerd, op basis van eerder zoek- en aankoopgedrag.”

Profiteren van data vraagt volgens Rutten echter wel om nieuwe bedrijfsprocessen en data-driven business- en marketingmodellen.

“Het Nederlandse bedrijfsleven anticipeert hier op dit moment nog onvoldoende op. Organisaties die data niet integreren in hun bedrijfsstrategie, missen de boot. Een digitale transitie is noodzakelijk om concurrerend te blijven, zowel op internationaal niveau als ten opzichte van flexibele startups. We zien in hoog tempo een knowledge gap ontstaan. Er is heel veel data, maar vooral ook een groot gebrek aan datakennis om die gegevens op een waardevolle en effectieve manier te gebruiken.”

Oproep om kenniskloof dichten
De vraag naar goede datakennis is enorm – op Linkedin is dataspecialist al jaren het meest gezochte beroep en meer dan de helft van de bedrijven ervaart een gebrek aan kennis. Rutten doet daarom een oproep aan het bedrijfsleven, de wetenschap en de politiek om gezamenlijk de kenniskloof te dichten.

“Op wetenschappelijk vlak komen er steeds meer goede initiatieven, zoals de Big Data Alliance onder aanvoering van Alexander Rinnooy Kan. Ook bieden steeds meer universiteiten data-specifieke masters aan. Maar ik denk dat het ook belangrijk is om kinderen al van jongs af aan in contact te brengen met de wereld van data. Zo maken we Nederland toekomstbestendig.”

Om ervoor te zorgen dat ons land op korte termijn niet de boot mist, is bijscholing binnen bedrijven nu al hard nodig. Daarom heeft DDMA de Data Academie opgericht.

Naast een gebrek aan kennis in bepaalde afdelingen signaleert Rutten ook dat de technologie nog niet altijd toereikend is om de grote berg data te lijf te gaan.

“Nederlandse startups kunnen op dit vlak een voortrekkersrol vervullen. Het innovatieve startupklimaat leent zich hier perfect voor, zo laten partijen als Yippie en Synerscope al zien. DDMA is regelmatig in Den Haag en Brussel te vinden, omdat wij als brancheorganisatie de politiek willen laten zien welke kansen deze initiatieven bieden. Politieke steun is noodzakelijk als we onze concurrentiepositie ten opzichte van andere landen willen behouden.”

Bron: Data-Academie (een initiatief van DDMA (Data Driven Marketing Association))