Kofax Aia softwareKofax Limited, een leidende aanbieder van slimme procestoepassingen die de First Mile van klantbetrokkenheid vereenvoudigt en transformeert, kondigt vandaag aan dat het Aia Holding BV, een aanbieder van managementsoftware voor klantcommunicatie (Customer Communications Management, CCM), heeft overgenomen.

De CCM-software van Aia helpt organisaties bij het beheren van interactieve en ad hoc klantcorrespondentie, zowel elektronisch als op papier, waardoor zij sneller kunnen inspelen op veranderingen en de effectiviteit van hun klantcommunicatie kunnen verbeteren. Het gebruiksvriendelijke, flexibele en snelle platform gebruikt gegevens van andere bedrijfstoepassingen, waardoor organisaties gepersonaliseerde, klantgerichte brieven, contracten en andere documenten kunnen maken met minimale IT-inspanning. Software van Aia wordt in meer dan 400 klantgerichte organisaties in de hele wereld gebruikt, waaronder ABN Amro, Allianz, Legal & General en LeasePlan.

De CCM-software van Aia wordt naadloos geïntegreerd met Kofax TotalAgility en blijft beschikbaar op een stand-alone basis. De toevoeging van CCM aan TotalAgility met mogelijkheden voor scanning en herkenning, procesmanagement, gegevensintegratie, analyse, e-handtekening en mobiel, zal de waarde van de slimme procestoepassingen en de concurrentiepositie van Kofax aanzienlijk versterken.
Forrester Research meldde: “Jarenlang is CCM bestempeld als een backofficeproces dat overzichten en facturen produceert. Nu hebben klantbehoeften CCM opgestuwd naar een leidende softwarecategorie waarin het de groeiende en diverse content ondersteunt die bedrijven moeten verzamelen en aan klanten moeten leveren.” 1

Gartner voorspelde dat de markt voor software van CCM groeide tot $940 miljoen in 2014 en verwacht dat deze doorgroeit met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 11%, tot $1,3 miljard in 2017. Gartner wees deze groei toe aan de transitie van CCM van papier naar “digitaal, gecontextualiseerd en geconsumeerd on-demand via verschillende kanalen, waaronder het web, mobiele apparaten en social media.” Het onderzoek wees ook op de overgang van in-house oplossingen naar samengevoegde toepassingen en een stijgende behoefte aan oplossingen die de klantervaring en de digitale marketingstrategie van een organisatie ondersteunen. 2

Ook de CCM-software van Aia wordt gewaardeerd door beide leidende, onafhankelijke onderzoeksbureaus:
1.    The Forrester Wave: Document Output For Customer Communications Management, Q1 2014, gepubliceerd in januari 2014, beschreef Aia als een ‘Strong Performer’ en gaf aan dat het ‘de mogelijkheden heeft verbeterd op verschillende gebieden en nu het sterkste algehele gebruik van SharePoint heeft, in het bijzonder met Microsoft Dynamics-integratie.’1
2.    Het Gartner Magic Quadrant for Customer Communications Management, gepubliceerd in november 2014, plaatste Aia in het kwadrant ‘Visionary’ voor de sterke strategie en de technische focus. 2

Reynolds C. Bish, Chief Executive Officer van Kofax:

“De acquisitie van Aia is een natuurlijke stap voorwaarts in het realiseren van onze strategische visie voor slimme procestoepassingen. De behoefte aan een uitgebreid, end-to-end klantbetrokkenheidsplatform dat content aanstuurt vanuit alle kanalen en vanaf alle apparaten op elke plek, wordt alomtegenwoordig en urgent. Dankzij de toevoeging van CCM aan het bekroonde Kofax TotalAgility-platform kunnen organisaties een nog completere ervaring bieden aan hun klanten in de zakelijk essentiële First Mile. We zijn zeer blij om Aia bij de Kofax-familie te mogen verwelkomen.”

Kofax heeft alle aandelen van Aia overgenomen voor in totaal $19,5 miljoen dollar in contanten. Van dit bedrag is $16,6 miljoen betaald bij het bekrachtigen van de transactie op 27 februari 2015, wordt $1,4 een jaar na de bekrachtiging betaald en $1,5 miljoen 18 maanden na de bekrachtiging, waarbij de genoemde bedragen afhankelijk zijn van bepaalde vrijwarende voorwaarden. Het bedrijf verwacht de volledige integratie van Aia af te ronden aan het eind van het boekjaar, op 30 juni 2015.

Aia was een private onderneming met het hoofdkantoor in Nijmegen (Nederland) en ongeveer 70 werknemers. De niet-beoordeelde financiële verklaringen voor het boekjaar dat eindigde op 31 oktober 2014 gaven opbrengsten aan van $8,9 miljoen, waarvan 26% uit softwarelicenties, 29% uit onderhoudsdiensten en 45% uit professionele diensten, een aangepast operationeel resultaat (EBITDA) van $1,6 miljoen en een totale activa van $4,2 miljoen inclusief $1,9 miljoen in kasmiddelen. De primaire aandeelhouders zijn: Paul Dirven, Chairman of the Board – 51 jaar, Leon Pillich, Senior Vice President, Business Development – 45 jaar, Jeroen Huinink, CTO – 42 jaar en Tim van Hugte, Senior Vice President, Sales & Delivery – 52 jaar. Met uitzondering van Dirven blijft het managementteam in de nabije toekomst actief, net als de andere medewerkers van Aia.

Bron: Aia Software