De boodschap is duidelijk. Technologie speelt een steeds grotere rol in onze levens, ook zakelijk gezien. Het is een risico om niet te weten waar IT het verschil kan maken in uw organisatie. Want veranderingen gaan snel, heel snel. Bent u er klaar voor om uw marktaandeel te beschermen?

Concurrentie zit tegenwoordig op een heel ander niveau. In de digitale wereld kan iedereen op elke plek de juiste partij vinden om de klus te klaren. Alleen het allerbeste is nu nog goed genoeg. Gelukkig betekent die wereldwijde markt ook meer potentiële klanten voor u. Zelfs meer dan genoeg als u specifieker focust. Deze hele verschuiving betekent ook dat het internet hét medium is om het wereldwijde publiek te bereiken. Weet u hoe u het web effectief inzet om genoeg leads binnen te halen?

Uw beginnende concurrenten weten dat namelijk wel. Ze communiceren hun boodschap en halen leads binnen met een efficiëntie waar oudere bedrijven alleen maar van kunnen dromen. Zij begrijpen de kracht van social media, van het 24/7 bereikbaar zijn, het luisteren naar klanten, het nooit nee zeggen. Het kost ze geen moeite de laatste technologieën effectief toe te passen. Zij kennen alleen flexibiliteit, verandering, aanpassing. Het veranderen van strategie is hun strategie.

Waar te beginnen

Eerst is het belangrijk om de beschikbare tools goed te begrijpen en te implementeren. Uw organisatie moet bijvoorbeeld leren waar social media nu echt om gaat, wat u ermee kunt bereiken en wat niet. Wat doen mensen wel of niet op hun smartphones? Wat zijn de verwachtingen rondom digitale communicatie? Het is de enige manier om klanten van de nieuwe generatie te vinden en te behouden. Het is de weg naar winstgevende en duurzame relaties.

Partnerships en mensen

Klinkt intimiderend? Onthoud dan dat dit niet allemaal binnen uw bedrijf georganiseerd hoeft te worden. Zoek nieuwe, innovatieve, energieke bedrijven die u kunnen aanvullen. Bedrijven die digitale media, de moderne customer experience en de 24/7 communicatie begrijpen. Werk samen, leer van elkaar en wordt sterker. Uw ervaring en reputatie, hun enthousiasme en mobiliteit. Zo kan uw bereik groter worden.

Probeer vervolgens de internetgeneratie binnen te halen. De afstudeerders van nu brengen een frisse wind binnen en een compleet nieuwe manier van denken. Ze begrijpen uw logge processen waarschijnlijk niet eens. En ze zouden u wel eens inzicht kunnen geven in hoeveel tijd u daarmee aan het verspillen bent. “Waarom doen we het eigenlijk niet gewoon zo?”. Eh, goede vraag…

Praktisch advies

Goede theorie, denkt u wellicht, maar ik heb iets concreets nodig. Iets wat ik morgen kan doen. De top tip is dan het kijken naar uw website. Als u niet goed gevonden wordt, als klanten niet de informatie krijgen die ze willen, als ze niet gemakkelijk kunnen afrekenen, dan bestaat uw bedrijf gewoonweg niet.

De cijfers spreken boekdelen. Sommige suggereren dat bijna 20% van het wereldwijde internetverkeer vanaf mobiele apparaten komt. Andere zeggen dat het om 40% van de totale tijd op het web gaat. Maar nu komt het: volgens Restive LLC is 3% van alle website zowel snel als responsive genoeg als het gaat om mobiel gebruik. Slechts 3%! Grote kans dat u bij die 97% zit dus en dit is zowel zorgwekkend als hoopgevend. Zorgwekkend omdat u niet voldoet aan de wensen van potentiële klanten. Hoopgevend omdat de meeste concurrenten hetzelfde doen. Als u het dus wel goed doet, geeft dat u meteen een kans om een flinke voorsprong te pakken.

Conversie, conversie en nog eens conversie

Neem de tijd om eens te kijken naar de flow van uw website. Hoe gemakkelijk is het voor mensen om te vinden wat ze zoeken? En zodra ze dit vinden, hoe eenvoudig is het dan om de deal te sluiten? En hoe gemakkelijk is het voor ze om drie andere dingen aan te schaffen waarvan ze niet eens wisten dat ze het nodig hadden? Dit klinkt als een retailconcept, maar zelfs zakelijk dienstverleners kunnen hiervan leren en profiteren. Neem nu het concept van cross- en upselling, dat is ook bekend. Geeft u aanvullende services de ruimte op uw site?

Kort gezegd, investeer in het creëren van een slimmere online presence. Zorg ervoor dat de belangrijkste aspecten goed werken op een mobiel apparaat. Zorg dat de sales funnel gemakkelijk verloopt, en zorg dat niemand de site verlaat zonder een antwoord. Kijk maar eens 20 minuten rond op bol.com, dat geeft een goed voorbeeld.

Stap voor stap, maar kom in beweging

Het updaten van uw bedrijf om het klaar te stomen voor de volgende generatie lukt niet van de ene op de andere dag. Neem daarom simpele stappen en maak verstandig gebruik van wat nu beschikbaars is. Dat zal het verschil maken. Zorg dat u kunt voldoen aan de sterke behoefte aan mobiele, altijd en overal interactie. We weten natuurlijk niet hoe de toekomst eruitziet, maar het niet omarmen van deze trends zou er wel eens voor kunnen zorgen dat uw bedrijf daar geen plek in heeft.

Bron: The Biz Box