Onderzoeksbureau Forrester publiceerde afgelopen week de Wave voor web content management. Hierin staan tools centraal die bedrijven helpen met realiseren van een digitale klantbeleving.

Het was alweer bijna twee jaar geleden dat Forrrester de vorige versie van de WCM Wave publiceerde, dus het is des te interessanter om te zien hoe dit onderzoeksbureau nu tegen de WCM-markt aankijkt.

Forrester Wave WCM, Q1 2015

CMS is de ruggengraat

Forrester benadrukt dat een web content management systeem de ruggengraat van de digitale beleving is. En met ruim een miljard websites zijn dat een hoop belevingen.

Een CMS is volgens Forrester een winnaar als het die digitale beleving kan beheren, leveren en optimaliseren. En dat dan op zowel de ‘klassieke’ beeldschermbrowser als op mobiele apparaten. De hele klantreis moet daarbij kunnen worden geoptimaliseerd.

Online marketing en targeting

De relatie met online marketing wordt ook steeds hechter. Een aantal CMS’en heeft al een geïntegreerde marketingmodule. Maar Forrester waarschuwt wel om even bij andere klanten te checken hoe dat allemaal werkt.

Een aantal CMS’en in de Wave heeft nog meer componenten te bieden om de digitale beleving te versterken, zoals targeting, videodistributie, CRM en een medewerkersportaal. Maar die integratie is volgens Forrester niet overal even vlekkeloos.

Cloud loopt niet zo’n vaart

De WCM-markt biedt weliswaar SaaS-varianten, maar met ‘echte’ cloud tools wil het nog niet zo vlotten. Hetzelfde geldt voor apps. Bijna alle CMS’en kunnen websites prima responsive aanbieden, maar met native apps of hybride vormen is het een ander verhaal.

Zware configuratie en aanpassingen voor digitale beleving

In hun onderzoek kwamen de Forrester-analyse heel veel verschillende scenario’s tegen bij CMS-gebruikers, waarvan een groot aantal pas na flinke aanpassingen en complexe integraties werkten. Dat is echt een aandachtspunt.

10 winnaars en 1 verliezer!

Forrester heeft 10 leveranciers opgenomen in de Wave: Acquia, Adobe, Ektron, EPiServer, HP, IBM, OpenText, Oracle, SDL en Sitecore. Deze werden geselecteerd op productaanbod, marktstrategie en aanwezigheid in de markt.

Opvallend is dat Microsoft dit keer niet in de WCM Wave staat. Dat was in 2013 nog wél het geval. Wat mij betreft is de afwezigheid van MS SharePoint in de WCM Wave volledig terecht. Ook Microsoft gebruikt SharePoint niet voor zijn eigen websites, maar wel zo’n beetje alle .NET CMS’en uit de Forrester Wave. En Umbraco, Kentico enWordPress. Maar nóg vaker .NET-maatwerk.

Leaders

Adobe en Sitecore zijn de leaders van de WCM Wave. Adobe staat wat Forrester bovenaan vanwege de uitgebreide en sterk geïntegreerde digitale marketing portfolio.Sitecore biedt een sterk product en groeit hard, maar nog niet hard genoeg om Adobe te kunnen evenaren.

Strong performers

IBM en Acquia (Drupal) bewijzen volgens Forrester dat cloud-oplossingen erg interessant kunnen zijn. IBM lijkt zich met hun nieuwe CMW-versie opnieuw te hebben uitgevonden in de digitale marketing. Drupal moet zich juist flink bewijzen in marketing en e-commerce met een betere integratie.

HP, OpenText, Oracle en SDL zijn wat Forrester betreft ook Strong performers. HP heeft nog wel huiswerk te doen in mobiele apps en multichannelling. OpenText scoort sterk op content en asset management, maar schiet nog tekort in analytics. Oracle groeit niet echt en presteert minder op multisite management en multichannelling. De analisten van Forrester zijn gecharmeerd van SDL‘s cloud-oplossing, maar zien een aandachtspunt bij mobiele apps.

Contenders

Ektron en EPiServer zijn de ‘contenders’, maar aangezien deze twee CMS’en samen zijn opgekocht door Accel-KKR zijn er eigenlijk maar 9 leveranciers in de Wave.

Bron: Forrester, via allesovercontentmanagement