Mobiele technologie slaat brug tussen burger, gemeente en uitvoerende instantie

Drie Nederlandse gemeenten zijn deze maand gestart met een proefproject met de door Decos ontwikkelde burgerparticipatie-oplossing Fixi. Burgers kunnen met behulp van een app eenvoudig melding maken van schade of gebreken aan de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld een omgevallen boom of een openliggend putdeksel. Door een foto te maken van het betreffende object en deze via de app te versturen kan de burger direct een ticket aanmaken in de IT-systemen van de gemeente. De gemeente kan via Fixi bovendien direct de uitvoerende instanties aan het werk zetten. Het probleem kan hierdoor snel en efficiënt worden opgepakt en afgehandeld.

Fixi is onderdeel van een breder ecosysteem van Decos-producten die gezamenlijk de hele keten van melding door een burger tot afhandeling ondersteunen.

Decos Fixi

Problemen in de openbare ruimte melden via app. Foto: Ronald Fleurbaaij (via Denhaagfm.nl)

Centraal staat hierbij de Decos cloud. Een gebruiker kan een melding maken in Fixi door een beschrijving met foto te maken en een bericht te sturen naar de Decos cloud. Op basis van de locatiegegevens van de melding wordt gekeken welke gemeente voor de schade verantwoordelijk is en wordt er een ‘zaak’ aangemaakt in het zaaksysteem van de bewuste gemeente. Deze kan de zaak in behandeling nemen en vanuit het eigen zaaksysteem via de Decos cloud een bericht sturen naar een uitvoerende instantie. Die uitvoerende instantie heeft zelf ook weer de beschikking over een app waarin de zaak zichtbaar is en waarin verdere details staan. Wanneer de uitvoeringsinstantie de zaak naar behoren heeft afgehandeld, kan zij ook weer door middel van een foto de gemeente op de hoogte stellen. Het hele proces, van melding tot afhandeling, is zodoende in één ecosysteem gedigitaliseerd.

Een belangrijk voordeel van Fixi is dat de uitvoeringsinstantie niet per definitie een overheidsorganisatie hoeft te zijn. Een externe partij, zoals een ruimingsorganisatie, staat met behulp van Fixi in verbinding met de Decos cloud en krijgt via een app alle informatie die ze nodig heeft om de zaak op te lossen, zonder dat er direct toegang is tot het netwerk van gemeente.  Fixi maakt bovendien de keten transparant voor burgers. De burger kan via Fixi alle veranderingen in de status van de zaak bijhouden en direct zien wanneer deze is afgehandeld.

Testcase
De eerste drie gemeenten die met het testen van Fixi aan de gang gaan zijn de gemeente Stichtse Vecht, Goeree-Overflakkee en Hollands Kroon. De gemeenten gaan zich daarbij in beginsel richten op het testen van de verschillende koppelingen van het systeem. De testgebruikers zijn de ambtenaren zelf. Naar verwachting gaat de app aan het einde van het tweede kwartaal live. De app zal dan beschikbaar zijn als Android app, iOS app en als webapp op de website van gemeenten.

Leo Filius, Specialist Documentair informatiemanagement (DIM) van de gemeente Goeree-Overflakkee:

“We hebben hoge verwachtingen van Fixi. Voor veel mensen is het nu vaak niet direct duidelijk hoe ze van bepaalde problemen in de publieke ruimte melding kunnen maken. Met behulp van Fixi kunnen ze nu snel een melding maken en bovendien volgen hoe een zaak ervoor staat. Het verlaagt echt de drempel voor burgers om actief deel te nemen aan het verbeteren van hun buurt.”

Een sterke extra feature in Fixi is dat ze ook zaken ontdubbelt. Veel schade in de openbare ruimte wordt doorgaans door verschillende mensen gerapporteerd, waardoor er meerdere meldingen van dezelfde zaak in een systeem komen. Doordat Fixi gebruikmaakt van locatiegegevens kan ze zien dat een melding op dezelfde plek vaker voorkomt. Een gebruiker krijgt zodoende een bericht wanneer een zaak reeds in behandeling is.

Bron: Decos