Customer relationship management (CRM) kan het zich niet veroorloven de social media links te laten liggen. Toch gebeurt dat nog vaak. Bedrijven lopen hierdoor het risico een achterhaald imago te krijgen. Twitter is belangrijk en LinkedIn is cruciaal. Veel pr-bedrijven vertellen hun klanten dat social media nog de enige belangrijke media zijn.

Deze ontwikkeling heeft een nieuwe tak van CRM doen ontstaan, `social CRM`. Deze markt heeft volgens onderzoeker MarketerandMarkets nu al een omvang van 1,91 miljard dollar. In 2018 zal dat 9 miljard zijn. Een van de bedrijven die actief zijn in social CRM is Nimble. Nimble speelt in op het feit dat kleinere bedrijven geen uitgebreid CRM-programma kunnen betalen. De functie van Nimble is data verzamelen van bronnen als e-mail, Twitter, Facebook en LinkedIn, zodat bedrijven niet voortdurend de social media hoeven na te lopen. Bedrijven kunnen zo kiezen hoe ze hun klanten willen bereiken.

De software van de CRM-industrie die bedrijven helpt contacten met klanten en prospects te managen, vertegenwoordigt een markt van 18 miljard dollar. In 2012 groeide de markt met 12%. In 2018 is de waarde naar verwachting 24,2 miljard dollar.

Gebaseerd op:

Bron: Profnews