Centric De tijd dat klanten alleen contanten terugkregen bij het retourneren van een artikel is definitief voorbij. Centric en businesspartner CCV hebben, in samenwerking met Rabobank, bij Score de omgekeerde pintransactie mogelijk gemaakt. De jeansketen is de eerste retailer in Nederland die deze service aanbiedt.

Om retourpinnen te realiseren, hebben Centric en CCV de StoreWorld DynaVision-kassa’s aangepast en opnieuw gekoppeld aan de CCV-pinapparaten. Marcel van den Hoek, delivery manager bij Centric: “De samenwerking met CCV en Rabobank verliep zeer goed en de livegang bij Score voorspoedig. We zijn er trots op dat alle tachtig vestigingen van Score inmiddels zijn voorzien van de laatste Centric-kassa’s waarmee retourpinnen mogelijk is.”

Omgekeerd pinnen

Retourpinnen houdt in dat wanneer klanten hun artikelen in de winkel retourneren, het aankoopbedrag de volgende dag op de rekening wordt gestort. De consument hoeft alleen de pas in het pinapparaat te steken en op OK te drukken, waarna de retailer opdracht geeft het bedrag retour te storten. Vervolgens ontvangt de klant een retourpinbon met paraaf als bewijs.

Alle bankpassen 
Hoewel Rabobank als eerste de dienst aanbiedt, zijn alle bankpassen geschikt, ongeacht waar de klant bankiert.  Klanten hoeven hier zelf niets voor te doen of in te stellen. Een voorwaarde is wel dat de aankoop met een pinpas (ook buitenlandse bankpassen) of creditcard moet zijn afgerekend. Contante betalingen, betalingen met cadeaubonnen, tegoedvouchers en betalingen met IDEAL en Chipknip komen niet in aanmerking voor retourpinnen. Ook andere banken, zoals ABN AMRO en ING, zijn voornemens in 2014 retourpinnen aan te bieden.

Efficiënter en veiliger

“Met retourpinnen gaat een lang gekoesterde wens van de detailhandel en brancheorganisaties in vervulling”, zegt Fred van Pouderoijen, manager zakelijk betalen bij Rabobank. “Door retourpinnen kunnen retailers efficiënter en vooral veiliger retouren afhandelen. Winkeliers hoeven immers minder wisselgeld in de kassa te hebben, waardoor de kans op diefstal en winkelovervallen afneemt. Maar ook voor klanten is retourpinnen prettig. Er zijn steeds meer klanten die het fijn vinden om het geld dat zij retour krijgen op de rekening te ontvangen.”

Klantgericht
Olaf Zwijnenburg, commercieel directeur van Score Group, zegt in de media: “Retourpinnen past uitstekend in de klantgerichte service die we vanuit Score bieden. Wij doen nooit moeilijk, hebben oprechte aandacht voor onze klanten en bieden onze mannelijke doelgroep altijd ultieme service. Met het aanbieden van retourpinnen loopt Score weer voorop in de laatste ontwikkelingen.”

Over CCV, Europese speler in betalingsverkeer
CCV Holland B.V. is de toonaangevende dienstverlener voor elektronische transacties in Europa. Daarnaast specialiseert CCV zich in transactieverwerking en de ontwikkeling van omnichannel (betaal)oplossingen. CCV Holland is marktleider in het elektronische betalingsverkeer en onderdeel van een internationale organisatie met vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. Met 137.000 klanten in Nederland heeft CCV een sterke marktpositie verworven. CCV biedt zowel standaardproducten als klantspecifieke brancheoplossingen aan bijvoorbeeld hotels, parking en openbaar vervoer. www.ccv.nl

Over Centric Supply Chain Solutions
Centric Supply Chain Solutions voorziet retailers, logistiek dienstverleners, transporteurs en groothandels van moderne ICT-oplossingen. Centric biedt producten en diensten op het gebied van enterprise resource planning, instore automation, point-of-sale, supply chain management, fleetmanagement, transportmanagement, warehousemanagement, businessintelligence, business collaboration & integration, customer relationship management, e-business & e-commerce en mobility.