Europese bedrijven gooien elk jaar miljarden euro’s aan technologische investeringen weg door ongebruikte bedrijfssoftware. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Sage.

Sage ondervroeg 600 IT-beleidsmakers verspreid over de EU. Daaruit kwam naar voren dat elk van de 222.628 Europese midden- en kleinbedrijven jaarlijks gemiddeld 43.138 euro verspilt. Dat komt in totaal neer op een bedrag van 9,6 miljard euro per jaar. In de praktijk maakt 88 procent van de ondernemingen niet optimaal gebruik van hun bedrijfssoftware. Voor Nederlandse organisaties is dit zelfs 92 procent, al gebruikt 60 procent wel meer dan 50 procent van de functionaliteiten van de bedrijfssoftware.

Diverse redenen

De redenen verschillen per land: Duitsland legde de oorzaak bij duplicatie met andere software (35 procent), terwijl iets meer dan een kwart (26 procent) van de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk onderbenutting wijt aan een gebrek aan vraag van de klant. De meest voorkomende redenen waren ‘een te groot aantal functionaliteiten in verhouding met de reële bedrijfsbehoeften’ (36 procent) en ‘gebrek aan opleiding van de gebruikers’ (25 procent).


Wake-up call

“Dit onderzoek moet een enorme wake-up call zijn voor bedrijven in heel Europa, die miljarden euro’s besteden aan bedrijfssoftware die ze niet optimaal gebruiken,” zegt Christophe Letellier, CEO van Sage Mid-Market. “Bedrijfssoftware moet een belangrijk onderdeel zijn van elke mid-market-strategie om vooruit te komen. Op dit moment bestaat er echter een kloof tussen de aangekochte oplossingen en de bedrijfsbehoeften. Beleidsmakers luisteren niet genoeg naar hun gebruikers en dat betekent dat ze one-size-fits-all-oplossingen proberen te vinden, in plaats van op maat gemaakte producten die tegemoet komen aan de werkelijke behoeften van de gebruiker. Mid-market-bedrijven moeten gebruikersgericht denken en begrijpen hoe werknemers het best de gerealiseerde investeringen benutten.”


Efficiëntie

Efficiëntie is de belangrijkste uitdaging die software moet inlossen – 63 procent van de respondenten geeft aan dat dit de belangrijkste bedrijfsbehoefte is. Opvallend genoeg ziet slechts een derde van de landen (35 procent) software als de tool om hun activiteiten te ontwikkelen.

Social media

IT-beleidsmakers worden steeds meer beïnvloed door gebruikers, waarbij steeds meer kenmerken van de consumerisation van IT hun weg vinden naar bedrijfssoftware. Social media bleek bijvoorbeeld een snelgroeiend gebied te zijn – 64 procent van de bedrijven benadrukt het belang van hiermee geassocieerde functionaliteiten.


Cloud

Cloud blijft de IT-agenda domineren. 76 procent van de bedrijven overweegt in de toekomst te investeren in cloud-gebaseerde bedrijfssoftware. Dit verschilt wel van land tot land – 92 procent van de Portugese bedrijven heeft dit in de planning staan tegenover 76 procent van de Nederlandse en slechts 68 procent van de Franse.


Succes meten

Gelukkig meten alle Europese landen het succes van business-software-implementaties, waarbij servicebeschikbaarheid en bedrijfsimpact de twee meest gemeten criteria zijn. Verontrustend is echter dat meer dan een tiende van de Duitse bedrijven (twaalf procent) zegt het succes van een technologische implementatie helemaal niet te meten.


Social ERP


Klaus-Michael Vogelberg, Group CTO van Sage: “Wat deze opvallende onderzoeksresultaten onderstrepen is de toename van trends als social ERP, die zorgen voor verandering in de zakelijke wereld. Bedrijven moeten zichzelf afvragen wat de invloed is van social media en andere trends op hun gebruikers en hun klanten. Als bedrijfsefficiëntie hun doel is, hebben ze oplossingen nodig, waarvan mobiliteit en toegankelijkheid de kern vormen. Daardoor zijn deze oplossingen vandaag net zo bruikbaar als morgen.”